Az Utanpotlassport.hu-val együttműködésben indított, Mesterfogások című sorozatunkban az utánpótlás-edzői szakmát szeretnénk közelebb hozni olvasóinkhoz. A fiatalokkal foglalkozó neves szakemberek elemeznek egy-egy, a mindennapi munkájukban felvetődő problémás szituációt, és elmondják, azok megoldására milyen praktikákat alkalmaznak. Ezen a héten az FTC tornászedzője, az olimpiai nyolcadik, vb- és Eb-negyedik Hidvégi Vid korábbi és az ifjúsági vb-bronzérmes Závory Szilárd jelenlegi trénere, Laufer Béla mesteredző osztja meg gondolatait arról, miképpen lehet a fiatalokat rávenni a kemény munkára, a sokszor fizikai fájdalmakkal járó edzésekre úgy, hogy mégis a kölcsönös bizalom és az odafigyelés jellemezze az edző-tanítvány kapcsolatot.
A saját edzői filozófiámat annak alapján alakítottam ki, amit egykoron az elődeimtől, a saját tanáraimtól én is tapasztaltam. Amikor az 1960-as és ’70-es években aktívan tornáztam, még sok helyen az úgynevezett poroszos módszerek, a vasszigorral végeztetett gyakorlatok voltak jellemzőek az edzőkre, de az én mestereim – Csányi Rajmund és Leopold József, a KSI szakosztályának alapítói – más felfogást vallottak.
Sokkal inkább hittek a meggyőzés erejében, az együttműködésben, és inkább finomabb, pedagógiai „fogásokat” alkalmazva nevelték a tanítványokat.
Emellett a mennyiségi edzésmunkán kívül a technikai részletek tökéletesítésére is nagy hangsúlyt fektettek. Ez az alapvetően emberségesebb hangulat nekem a kezdetektől rokonszenves volt, úgyhogy ebben a közegben felnőve számomra nem volt kérdés: edzőként én is ezt a filozófiát viszem tovább.
Abban hiszek, hogy a gyerekek belső motivációjának felkeltése az elsődleges feladat.
Ez sokkal hatékonyabb eszköz – különösen hosszú távon –, mint bármiféle külső kényszerítőerő, például a büntetéstől való félelem.
A legkisebbek esetében magától értetődően az a legfontosabb, hogy megszerettessük velük a tornasportot. Ha ezt sikerült elérni, és idővel már egyre több mindenre képesek, akkor a későbbiekben bevonom őket akár az edzésterv kialakításába is.
A közös gondolkodás elengedhetetlen ahhoz, hogy gördülékenyen legyen az új elemek megtanulása, begyakorlása. Értelemszerűen ez a megközelítés elsősorban az idősebbeknél, az ifjúsági és felnőttversenyzőknél működik, a gyerekeknek még határozottan ki kell jelölni az irányt, és az edző írja elő a pontos feladatokat.
Tehát szükség van a fegyelemre és a következetességre, de nem lehet mindig csak követelni.
A legkisebbek edzéseit muszáj játékossággal vegyíteni, hogy ne csak a szigorú mestert lássák bennem, hanem jól érezzék magukat. Vagyis a kemény munka elvégzése mellett lehetőség szerint vidám hangulatban teljenek az edzések.
A mi sportágunkban az edző-tanítvány viszony meglehetősen speciális, mivel a trénerek többnyire a kezdetektől, az utánpótláséveiktől egészen a felnőttkarrierjük végéig elkísérik a tornászokat.
Éppen ezért elvárom minden versenyzőmtől, hogy ha elakad, őszintén mondja el a gondját, mert kizárólag akkor tudunk közösen megoldásra jutni – legyen szó technikai problémáról vagy pszichés gátról. Ilyen esetben edzőként rugalmas hozzáállásra van szükség, és általában megpróbálom máshonnan közelítve rávezetni a versenyzőt a helyes útra.
Mindennek az alapja a kölcsönös bizalom, az odafigyelés. Meggyőződésem, hogy edző és tanítvány közös munkája hosszú távon csak akkor lesz sikeres, ha a két fél egyfajta szimbiózisban létezik, és mindig meghallgatja a másikat.
Laufer Béla
az FTC tornászedzője