A tanulás és a sport
Összefoglaló az eseményről
Május 30-án rendezte meg a Magyar Edzők Társasága a Sportszülők Akadémiája rendezvénysorozat ötödik eseményét. A téma ezúttal a tanulás és a sport összehangolása, a kettős karrier volt.
Az Európai Unió is foglalkozott ezzel a kérdéssel, 2012-ben elfogadta A sportolók kettős karrierjéről szóló Európai Uniós irányelveket. Magyarországon a köznevelésben, a tankötelezettség alá eső fiataloknál (általános- és középiskola) a köznevelési típusú sportiskolák hálózata hivatott támogatni a sport és tanulás összehangolását. Válogatott sportolóknál a Magyar Olimpiai Bizottság sikeresen támogatja az élsportolókat a Kettős karrier programján keresztül.
A rendezvény első előadója Fazekas Csaba, a Budapesti Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatója volt. A gimnázium mindig is elkötelezett volt a sportolók támogatása iránt. 1985 óta működnek hivatalosan a gimnáziumban élsportolói osztályok, évfolyamonként egy. A sportoló gyerekek jelentős része nem is az élsportolói osztályba, hanem nyelvi tagozatra jár, de ugyanúgy támogatja az iskola a sportolásukat, mint az élsportolói osztály tanulóinál. Az élsportolói osztályokba történő felvételnél mindkét dolgot, a tanulmányi eredményt és a sportsikereket is figyelembe veszik. Előzetes egyeztetéssel az edzés- és versenyprogram figyelembevétele alapján engedélyezett a késés az órákról, a rendszeres hiányzás. Ha ez akadályozná a tanulmányi előmenetelt, felzárkóztató programmal segítik a sportoló fiatal tanulmányi kötelezettségeinek teljesítését. A legeredményesebb sportolók, válogatott kerettagok részére pályázat alapján mentorprogramot működtetnek. Az élsportolói osztályok tanulmányi átlaga nem marad el a többi osztályétól.
Dr. Horváth Éva a MOB főmunkatársa a MOB Kettős karrier programját mutatta be. A program célkitűzése, hogy az olimpiai sportágakban a felnőtt és utánpótlás válogatott sportolók tanulását és sportolását vagy munkáját összeegyeztethetővé tegyék, valamint a sportolói karrier befejezése után támogassák a civil életben való elhelyezkedést. A program egyénre szabott és rugalmas. Támogatják a középiskolai tanulmányokat, az egyetemi felvételire való felkészülést, a felsőfokú tanulmányokat és pályaorientációs tanácsadás is szerepel a programban. 25 egyetemmel és több felnőttoktatási intézménnyel van a MOB-nak együttműködési megállapodása. A sportolói pályafutás befejezése után segítik a pályaválasztást, vállalkozási, pénzügyi, befektetési tanácsadást nyújtanak.
A maradék ötven százalék vegyes típusú, inkább közömbös, sem a siker, sem a kudarc nem érdekli különösebben. Sokszor a szülők teremtenek olyan versenyhelyzetet a fiataloknak, amely fokozott szorongással, stresszel jár. Ilyen például az, mikor a szülő mindenáron ragaszkodik ahhoz, hogy a gyermek elitiskolában, „versenyistállóban” tanuljon, túlbecsüli ennek a jelentőségét. Fontos, hogy a gyermek úgy élje meg a versenyhelyzetet, hogy az még az esetleges vereség esetén is hozzájárul a fejlődéséhez.
Ezután Dr. Faragó Tamás vízilabda olimpiai bajnok beszélt arról, hogy az ő pályafutásába hogy fért bele a magas szintű sportolás és az Állatorvosi Egyetem elvégzése. Beszélt arról a vízilabdás sportági közegről, amelyben a sporttevékenység és az egyetemi végzettség szinte kötelezőnek számított. Két dolgot emelt ki, ami ezt a kettős karriert elősegítette, a fogékonyságot és az igényességet. Igazán sikeres sportoló csak abból a fiatalból lehet, aki ezzel a két tulajdonsággal rendelkezik.
Fazekas Erzsébet, a Sport TV műsorvezetője moderálásával kerekasztal beszélgetés következett az előadók, valamint Dr. Kalmár Zsuzsanna, a TF tanszékvezető docense, olimpikon tornász és Erdei Zsolt ökölvívó világbajnok részvételével. A kerekasztal résztvevői elmondták, hogy indult sportolói pályafutásuk, milyen ösztönzést és segítséget kaptak a családjuktól és környezetüktől a tanuláshoz és a sikeres sportolói pályafutásukhoz. A beszélgetés résztvevői, akik ma már edzőként is tevékenykednek, megerősítették, hogy ha nem is lesz a fiatalból válogatott sportoló, olimpiai-, vagy világbajnok, a sport keresztül olyan pozitív tulajdonságokkal ruházza fel őket, amelyek a tanulmányokban és később az életben is elősegítik a sikeres helytállást. Az is elhangzott, hogy a rendszerváltozás után megnyílt a lehetőség, hogy egy sportoló fiatal a sporton keresztül ösztöndíjasként külföldön, esetleg Amerikában tanuljon. Ez kiváló lehetőség idegen nyelvek elsajátítására, idegen kultúrák megismerésére. De ennek a lehetőségnek a kihasználása akkor válik teljessé, ha a fiatal a tanulmányi befejeztével hazatér és itthon kamatoztatja a külföldön megszerzett ismereteit, sportbeli felkészültségét. Arról is szó volt, hogy a sport kiváló karrierlehetőséget is nyújt, akár testnevelő tanárként, edzőként, sportvezetőként.
Dr. Horváth Éva, Dr. Faragó Tamás és Dr. Kalmár Zsuzsanna kerekasztalbeszélgetés közben. / Fotó: Vörös Nándor
félév utolsó Sportszülők Akadémiája színvonalas folytatása volt az eddigi rendezvényeknek.
Magyar Edzők Társasága / Köpf Károly
Fotók: Vörös Nándor